Menu

Topchef in restaurant duckstad – dat is pas marketing

0 Comments


Een geweldige topchef duikt op in het weekblad van Donald Duck. Als dat geen marketing is voor je restaurant, dan weet ik het ook niet meer. Een van de prachtige tips die je hier kunt vinden over het promoten van je horeca site, think outside the box!

Het is niemand minder dan Herman den Blijker die opduikt in de Donald Duck, en het is vast te danken aan het geweldige media apparaat wat hij heeft ingeschakeld voor zijn promotie.

Het Duckstad Restaurant

Herman den Blijker speelt een rol in de nieuwe uitgave van Donald Duck. Hij is natuurlijk eigenlijk gewoon zichzelf, maar hij speelt in deze uitgave de rol van Herman den Blikvoer. De kale kok wil een groep arme kinderen een onvergetelijk kerstdiner geven en kiest daarom vergeten groentes als pastinaak, kardoen en warmoes.

Niet alleen zet hij zichzelf hiermee verder op de kaart, maar het heeft ook nog eens een educatieve insteek voor de jongeren (en ouderen) onder ons die het blad week op week lezen. De vergeten groentes heeft hij het regelmatig over natuurlijk en hiermee kan hij weer een extra groot publiek bereiken voor zijn campagne.

In het kindertijdschrift wordt de bekende tv-kok opgevoerd als Herman den Blikvoer, die het tv-programma ‘Bunkeren met Blikvoer’ heeft. Op vrijdag 12 december ligt de uitgave ‘Sterren in Duckstad’ in de winkel. De editie maakt deel uit van een reeks met in totaal twaalf edities die door het jaar heen zijn verschenen.

Vrijdag 12 december werd het eerste exemplaar overhandigd aan Herman den Blijker. Dat gebeurde in restaurant Las Palmas. Ook zijn zoon Matz was aanwezig, die in de Donald Duck ook de rol van kookzoon speelt. Helemaal natuurgetrouw dus, die personages.

slimme restaurant marketing met herman den blijker

slimme restaurant marketing met herman den blijker

Dit is een uitstekend voorbeeld van guerilla marketing die je normaal veel op straat ziet. Ook deze vorm valt eronder omdat je een concept integreert in iets heel anders, zonder dat het al te overduidelijk naar voren komt als een promotie campagne. In de horeca wordt het telkens moeilijker om je te blijven onderscheiden en ik denk dat Herman hiermee een perfecte vondst heeft gedaan.

Ok, het klinkt een beetje gevaarlijk en ondergronds, dat guerilla marketing. Maar het gaat om een creatieve insteek en om met een klein budget veel teweeg te brengen. Als creatieve denkers moeten we denken aan nieuwe en spannende manieren om de aandacht van mensen elke dag te grijpen. Soms is het door groter te gaan. Misschien komt het door een betere social media marketingstrategie.

Om een aantal creatieve reclame inspiraties te vinden, heb ik besloten om op internet te zoeken naar de beste voorbeelden van guerrilla marketing die ik kon vinden. Er zijn er maarliefst duizenden van Nikon tot deze Herman prank.

Voor degenen die niet bekend zijn met de term guerrilla marketing, kunt u een gedetailleerde toelichting vinden op het internet, maar hier alvast de highlights:

De oorspronkelijke term werd gecreëerd door Jay Conrad Levinson in zijn boek ‘Guerrilla Advertising’.

De term guerrilla marketing werd geïnspireerd door guerrilla warfare, die een vorm van onregelmatige oorlogvoering is en betrekking heeft op de kleine tactiekstrategieën die door gewapende burgers worden gebruikt. Veel van deze tactieken omvatten ambushes, sabotage, raids en verrassingselementen. Zoals guerrilla-oorlogvoering gebruikt guerrilla marketing dezelfde tactiek in de marketingindustrie.

Guerrilla marketing is vaak ideaal voor kleine bedrijven die een groot publiek moeten bereiken zonder de bank te breken. Het wordt ook gebruikt door grote bedrijven in grassrootscampagnes om massamediacampagnes te complimenteren. Individuen hebben ook deze marketingstijl aangenomen als een manier om een ​​baan of meer werk te vinden.

Deze alternatieve reclame stijl berust sterk op onconventionele marketing strategie, hoge energie en verbeelding. Guerrilla Marketing gaat over de verrassing van de consument, een onuitwisbare indruk maken en een overvloed aan sociale buzz creëren.

Guerrilla-marketing houdt in dat de consument een veel meer waardevolle indruk maakt in vergelijking met meer traditionele vormen van reclame en marketing. Dit komt doordat de meeste guerrilla marketing campagnes erop gericht zijn de consument op een meer persoonlijk en gedenkwaardig niveau aan te pakken.

In 1960 richt campagnes op zware reclame-uitgaven in verschillende massamediazenders zoals radio en print.

Het was pas eind jaren tachtig en begin jaren negentig dat kabeltelevisie reclame boodschappen begon te zien. De meest gedenkwaardige pionier tijdens deze tijd was MTV waar ze zich richten op de consument om in te stemmen op het reclameboodschap, in plaats van het bijproduct van een featured show.

Reclame kan gedateerd worden tot 4000 v.Chr., Waar de vroege Egyptenaren papyrus gebruiken om verkoopboodschappen en wall posters te maken. Wat we beschouwen traditionele reclame en marketing langzaam ontwikkeld door de eeuwen heen, maar nooit echt opgeblazen tot begin jaren 1900.

Het was op dit moment dat het hoofddoel van advertenties de consument op het product of de dienst zou opvoeden, in plaats van hen te vermaken en te betrekken. Agentschappen hebben moeite gehad om een ​​indruk te geven aan consumenten en de consument was moe om te worden verhandeld. Het was tijd voor een verandering.

In 1984 introduceerde de marketeer Jay Conrad Levinson de formele term in zijn boek genaamd “Guerrilla Marketing.”

Levinson komt uit een achtergrond als Senior Vice President bij J. Walter Thompson en Creative Director en Board Member bij Leo Burnett Advertising. In het boek van Levinson stelt hij unieke manieren voor om de traditionele vormen van reclame te benaderen en te bestrijden.

Het doel van guerrilla marketing was het gebruik van onconventionele tactieken om te adverteren op een klein budget. Tijdens deze tijd waren radio, televisie en afdrukken aan het stijgen, maar de consument werd moe. Levinson suggereert dat campagnes schokkend, uniek, schandelijk en slim moeten zijn. Het moet buzz maken.

Kleine bedrijven zijn begonnen met het veranderen van hun manier van denken en benaderd marketing op een gloednieuwe manier. Het concept guerrilla marketing blijft ontwikkelen en organisch groeien.

 

Ik ben benieuwd wat we verder nog van hem mogen verwachten, en natuurlijk welke sterren er de volgende keer weer in Duckstad ten tonele zullen treden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *